![](https://www.carcontrol.gr/wp-content/uploads/2016/03/4ab4b6df96c060fa741e97b50eafb07c_L.jpg)
Ελάχιστοι οδηγοί γνωρίζουν τι πραγματικά ισχύει. θα κάνουμε εδώ μιά προσπάθεια αποσαφήνισης του θέματος.
1. Ο οδηγός κάθε αυτοκινήτου που φέρει μεβράνες, όπου και να έχουν τοποθετηθει αυτές, οφείλει να διαθέτει την απαιτούμενη βεβαίωση απο τον εισαγωγέα-αντιπρόσωπο ή τον εγκαταστάτη των μεμβρανών. Η βεβαίωση αυτή πρέπει να είναι σύμφωνα με το παρακάτω υπόδειγμα.
Δεν ισχύουν κάποιες παλιάς μορφής βεβαιώσεις που δεν αναγράφουν τα απαραίτητα και πολύ περισσότερο δεν ισχύουν απλές εγγυήσεις για τον χρόνο ζωής των μεβρανών. Ταυτόχρονα σε κάθε μεμβράνη που είναι τοποθετημένη στο αυτοκίνητο, πρέπει να έχει επικολληθεί και το ειδικό αυτοκόλλητο σήμα, που χρησιμεύει στην ταυτοποίηση της βεβαίωσης με τις μεμβράνες που πραγματικά έχουν τοποθετηθεί. Επομένως όποιος οδηγός έχει στο αυτοκίνητό του μεμβράνες οφείλει να απευθυνθεί στον εγκαταστάτη των μεβρανών και αυτός οφείλει και να του δώσει την βεβαίωση και να επικολλήσει τα ειδικά αυτοκόλλητα στις μεμβράνες. Εννοείται ότι σε μεμβράνες που τοποθετούνται, αυτά πρέπει να τα απαιτεί ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου αμέσως μετά την ολοκλήρωση της εγκατάστασης. Αν αυτά δεν υπάρχουν, τότε είναι δεδομένο ότι το αυτοκίνητο όταν πάει για έλεγχο ΚΤΕΟ, δεν θα “περάσει” και θα σημειωθούν σοβαρές ελλείψεις. Επίσης ο οδηγός του αυτοκινήτου κινδυνεύει συνεχώς, απο οποιονδήποτε έλεγχο της τροχαίας, να πληρώσει πρόστιμο 80 ευρώ.
2. Ας υποθέσουμε ότι ο οδηγός έχει την απαραίτητη βεβαίωση και τα ειδικά αυτοκόλλητα είναι τοποθετημένα πάνω στα τζάμια του αυτοκινήτου. Στη βεβαίωση είναι καταγεγραμμένος ο ακριβής τύπος των μεβρανών που έχουν χρησιμοποιηθεί, αλλά και συντελεστής μετάδοσης φωτός που αυτές έχουν. Στην ΚΥΑ 29039/2123/07 αναφέρεται ότι
1. Ο ελάχιστος συντελεστής μετάδοσης φωτός των εγκεκριμένων υαλοπινάκων των κυκλοφορούντων οχημάτων καθορίζεται σε:
α) 75% για τον εμπρόσθιο ανεμοθώρακα.
β) 70% για τους υαλοπίνακες εκατέρωθεν της θέσης του οδηγού.
γ) 70% για τους πίσω πλευρικούς υαλοπίνακες και τον οπίσθιο ανεμοθώρακα, εφόσον το όχημα δεν φέρει πλευρικούς καθρέφτες.
2. Εάν το όχημα φέρει πλευρικούς καθρέφτες, δεν υφίσταται ο περιορισμός του εδαφίου (γ) της παρ. 1 του παρόντος άρθρου ως προς το συντελεστή μετάδοσης φωτός των πίσω πλευρικών υαλοπινάκων και του οπίσθιου ανεμοθώρακα.
3. Υαλοπίνακας με ένδειξη «V» δεν εμπίπτει σε περιορισμούς αναφορικά με το συντελεστή μετάδοσης φωτός.
και παρακάτω
2. Δεν επιτρέπεται σε κανένα όχημα τόσο στον εμπρόσθιο ανεμοθώρακα όσο και στους υαλοπίνακες εκατέρωθεν της θέσης του οδηγού, η επικόλληση μεμβρανών οι οποίες μεταβάλλουν το συντελεστή μετάδοσης φωτός των εδαφίων (α) και (β) της παρ. 1 του άρθρου 2 της παρούσας. Επιτρέπεται, όμως:
α) Η επικόλληση «λωρίδας» μεμβράνης πλάτους έως 10 εκατοστών (μετρούμενη από την πάνω πλευρά του υαλοπίνακα) για την αντιθαμβωτική προστασία του οδηγού και
β) Η επικόλληση μεμβράνης περιορισμού υπεριώδους ακτινοβολίας.
3. Στους υπόλοιπους υαλοπίνακες του οχήματος γίνεται αποδεκτή η επικόλληση μεμβράνης σύμφωνα με τη διαδικασία που περιγράφεται στο άρθρο 4 της παρούσας.
4. Δεν επιτρέπεται σε κανένα υαλοπίνακα οχήματος η επικόλληση μεμβρανών τύπου καθρέφτη. Ως τέτοιες θεωρούνται μεμβράνες με συντελεστή ανάκλασης μεγαλύτερο του 25%.
5. Στις περιπτώσεις που το όχημα είναι εφοδιασμένο με φως πέδησης στον πίσω υαλοπίνακα, στο σημείο της φωτιστικής επιφάνειας αυτού δεν επιτρέπεται η επικόλληση μεμβράνης.
Επομένως, από τα παραπάνω γίνεται σαφές, ότι δεν επιτρέπεται να τοποθετηθεί καμία μεμβράνη που να μεταβάλλει επί το δυσμενέστερο τον συντελεστή μετάδοσης φωτός για το μπροστινό τζάμι – παρμπρίζ και για τα δύο μπροστινά τζάμια οδηγού – συνοδηγού. Δεν υπάρχουν δηλαδή μεμβράνες «ανοιχτόχρωμες» που να επιτρέπονται και «σκούρες» που να απαγορεύονται. Ο μύθος αυτός που κυκλοφορεί ευρέως δεν ισχύει.
Να σημειώσουμε ότι οι συνήθεις μεβράνες που βλέπουμε να έχουν τοποθετηθεί σε αυτοκίνητα είναι με συντελεστή μετάδοσης φωτός μεταξύ 30 και 40%.
Αντίθετα, η τοποθέτηση μεμβρανών στα πίσω τζάμια επιτρέπεται, αρκεί το αυτοκίνητο να έχει δύο πλαϊνούς καθρέπτες (και ποιό δεν έχει σήμερα;).
Επίσης επιτρέπεται σε όλα τα τζάμια η τοποθέτηση μεμβρανών που δεν σκιάζουν καθόλου αλλά είναι απο ειδκό υλικό που αποβάλλει την υπεριώδη ακτινοβολία. Αυτές δεν εχουν συντελεστή μετάδοσης φωτός μικρότερο του 98%, δηλαδή δεν είναι καθόλου σκούρες. αλλά αποβάλλουν την ακτινοβολία του ήλιου κατά 98%.
Τι γίνεται όμως όταν ο οδηγός έχει πρόβλημα υγείας που επιβάλλει την χρήση μεμβρανών; Σε αυτή την περίπτωση χρειάζεται να έχει μιά γνωμάτευση απο Κρατικό Νοσοκομείο, με την οποία να διαπιστώνεται αυτή ακριβώς η ανάγκη.
Όπως καταλαβαίνετε, τα πράγματα είναι αρκετά δύσκολα για την χρήση μεβρανών. Μην αρκείστε στις διαβεβαιώσεις που παίρνετε ότι είστε καθόλα νόμιμοι. Το να μην περάσετε στο ΚΤΕΟ δεν είναι πρόβλημα. Το πρόστιμο της τροχαίας ίσως και να το αντέξετε. Το σημαντικότερο όμως είναι το πρόβλημα της ασφάλειας σας. Και πάμε στην ουσία του θέματος. Γιατί απαγορεύονται ουσιαστικά οι μεβράνες; Μα φυσικά, για λόγους ορατότητας του οδηγού. Ας το πούμε με ένα παράδειγμα. Δεν έχετε μεμβράνες στο αυτοκίνητο. Αλλά φανταστείτε νύχτα σε έναν κακοφωτισμένο ή καθόλου φωτισμένο δρόμο, ενώ έχετε και τα φώτα ενός αυτοκινήτου που έρχεται απο απέναντι, στην άκρη του δρόμου να περπατάει ένας άνθρωπος ντυμένος με σκούρα ρούχα ή ένας ποδηλάτης χωρίς φως που κινείται στην ίδια με σας κατεύθυνση. Υπάρχουν πιθανότητες να μην τον αντιληφθείτε; Όλοι μας φαντάζομαι έχουμε ζήσει κάποιο τέτοιο περιστατικό και ξέρουμε την δυσκολία.
Φανταστείτε τώρα να φοράτε και γυαλιά ηλίου ενώ οδηγείτε… πόσες πιθανότητες έχετε να τον αντιληφθείτε;